TUTOR
Průchod módem TUTOR
- Vyber typ rovnice
- Zapiš výraz
- Zadej způsob výpočtu
1) Volba typu výrazu
Při vstupu do módu TUTOR se zobrazí nabídka s těmito typy rovnic:
- Lineární rovnice
- Lineární nerovnice
- Kvadratická rovnice
- Soustava rovnic
Pomocí kurzorových kláves vyber požadovaný typ rovnice a stiskni [EXE]
Zobrazí se seznam možných vzorců pro zvolený typ rovnice. Požadovaný
vzorec vyber kurzorovými šipkami. V případě lineární nerovnice zadej navíc
i typ nerovnosti pomocí klávesy [F4](TYPE)
Seznam možných vzorců pro jednotlivé typy rovnic:
2) Zápis výrazu
V tomto kroku zadáš velikost koeficientů
Můžeš si vybrat ze čtyř způsobů zápisu koeficientů:
- [F1] (RAND) ... dosazení náhodných hodnot
- [F2] (IMPUT) ... zadání koeficientů z klávesnice, každou
hodnotu potvrď stisknutím [EXE]
- [F3] (SMPL) ... výběr koeficientů ze seznamu
- [F4] (SEED) ... výběr čísla od 1 do 99 (stejné číslo zobrazí
vždy stejný výraz)
Výraz lze také zkopírovat jako funkci do módu GRPH.TBL
(v případě nerovnosti se kopírují i znaky nerovností)
- [F1] L.COP ... zkopíruje levou stranu
- [F2] R.COP ... zkopíruje pravou stranu
- [F1] 1.COP ... zkopíruje první výraz (v případě soustavy
rovnic)
- [F2] 2.COP ... zkopíruje druhý výraz
Po stisknutí [F3](GRPH) se zobrazí seznam funkcí v módu GRPH.TBL
3) Zadání způsobu výpočtu
Můžeš si vybrat ze tří způsobů řešení:
- [F4] VRFY ... režim ověřování výsledků
V tomto režimu zadej kromě rovnice také své řešení a výsledkem bude
informace o tom, je-li tvé řešení správné
Výraz je zobrazený na horním řádku displeje. Dolů zapiš své řešení
a jeho správnost ověř stiskem [F6](JUDG) nebo [EXE]
Typ dialogu pro zadání řešení se liší podle zvoleného typu výrazu.
Pro zadání jiného typu stiskni [F1](TYPE) a vyber typ řešení. Možnosti
volby řešení jsou závislé na typu výrazu:
- X=a ... X má jedno řešení (X=a; implicitně pro lineární
rovnice)
- X=a,b ... X má dvě řešení (X=a, X=b; implicitně pro
kvadratické rovnice)
- X=a, Y= ... X i Y maní jedno řešení (X=a, Y=b;
implicitně pro soustavy dvou rovnic)
- X>a ... X{> <
}a
(implicitně pro lineární nerovnice)
- X<a, b< ... X<a, b<X nebo X
a,
b
X
- a<X<b ... a<X<b, a
X
b
nebo X=a
- Identi (Identity) ... rovnost pravé a levé strany
- Many (Many Solutions) ... více řešení
- No sol (No Solutions) ... žádné řešení
Po stisknutí [F4](MANU) se přepneš do manuálního módu a po stisknutí
[F5](AUTO) se přepneš do módu automatického výpočtu
Příklad:
Vyřeš rovnici 4X = 8 v módu ověření VERIFY
(Lineární rovnice)(AX=B)

[F2](IMPUT)[4][EXE][8][EXE]

[F6][EXE]

[F4](VRFY)[2][EXE]

[F6](JUDG)
- [F5] MANU ... ruční výpočet
Výraz je zobrazený na horním řádku displeje. Příkazy pro získání
řešení můžeš vybrat z menu. Jsou k dispozici tyto operace:
Poté co spočítáš výsledek, můžeš si pomocí klávesy [F5](JUDG)
ověřit, jestli odpovídá zadání:
- DISP ... zjistí jestli je výraz řešením rovnice
- Identi ... rovnost pravé a levé strany
- Many ... více řešení
- No sol ... žádné řešení
Pomocí klávesy [F6](AUTO) můžeš přejít do režimu automatického výpočtu
Příklad:
V režimu manuálního řešení nalezni řešení rovnice 4X=8
(Lineární rovnice)(AX=B)
[F2](IMPUT)[4][EXE][8][EXE][F6][EXE]

[F5](MANU)

[F4](eqn)[1][)][

][4][EXE]

[F1](TRNS)[1](smplfy)[F4](eqn)[2][EXE]

[F5](JUDG)[1](DISP)
Příklad:
4X
2=16
řešení: X=2, X=-2
Při ověřování výsledků se mohou objevit tato hlášení:
- [F6] AUTO ... automatický výpočet
V případě řešení soustavy rovnic musíš zvolit způsob řešení:
- SBSTIT ... substituční metoda - nejprve převede rovnici na
tvar Y=aX+b a poté v další rovnici dosadí za Y
- ADD-SU ... sčítací/odčítací metoda - umožňuje přepínat
mezi substituční a sčítací/odčítací metodou výpočtu. Sčítací/odčítací
metoda vynásobí obě strany výrazu konstantou tak, že dojde k vykrácení
proměnné X nebo Y
Podobně jaké v módech CAS a ALGEBRA je obrazovka rozdělena na horní
(vstupní) a dolní část určenou pro zobrazení výsledků
Pomocí klávesy [F6](NEXT) zobrazíš další krok výpočtu, klávesou
[F1](BACK) krok předchozí. Nabídka NEXT zmizí v okamžiku, kdy bude dosaženo
konce výpočtu
Příklad:
V režimu automatického řešení nalezni řešení rovnice 4X=8
(Lineární rovnice)(AX=B)
[F2](IMPUT)[4][EXE][8][EXE][F6][EXE]

[F6](AUTO)

[F6](NEXT)

[F6](NEXT)