Informace o vesmíru Rena Dharka - POINT OF
Úplné jméno je POINT OF INTERROGATION, což v překladu znamená otazník. Toto jméno
jí dal pozdější pilot Blesku Petr Voncev kdysi na Hope, kde byla tato loď nalezena,
protože pro své objevitele a pozdější uživatele představovala mnoho záhad,
počínaje tou, proč někdo (Tajemní) postavil kosmickou loď v jeskyni, která nemá
žádné spojení s vnějším světem. Intervalové pole které kolem lodi vytváří
vlastní minivesmír a umožňuje jí tak procházet pevnými látkami jako by vůbec
neexistovaly bylo objeveno až později.
15. března 2052 proběhl první let prstence o průměru 180 m a průřezu 35 m. Brzy
poté byla objevena ztracená Země, na které bylo mezitím lidstvo podmaněno
Gianty.
Bez POINT OF by jak pro kolonisty na Hope v soustavě Col, tak pro pozemšťany v
rodné Sluneční soustavě bylo 21. století koncem v dějinách lidstva, protože tak
jako byla Země vystavena invazi Giantů, tak se museli na Hope ztroskotavší
osadníci bránit zuřivým útokům Amfiů. Vítězství nad mohutnými obojživelníky,
kteří předtím téměř vyhladili původní obyvatelstvo 9. planety soustavy Col by
bez Blesků, pomocných člunů POINT OF nebylo možné.
POINT OF byla klíčem k budoucnosti a od té doby ještě mnohokrát ukázala, jaký
skrytý potenciál se v ní skrývá. Svá tajemství vydávala jen pozvolna a vždy to
bylo velké překvapení.
Všichni se nejdříve domnívali, že loď má pouze dva druhy pohonu - SLE (Sub-Licht-Effekt;
podsvětelný pohon) a hvězdné sání (nadsvětelný pohon mezi
jehož vlastnosti patří to, že loď ani po překročení rychlosti světla neopustí
Einsteinovo kontinuum). Hvězdné sání pak bylo zpočátku považováno za nepříliš
dobrý způsob překonávání velkých vzdáleností ve vesmíru, ale posádka později
přišla na jeho taktické výhody. Lidé totiž již tehdy znali pro Gianty běžné
cestování pomocí transic, které jsou sice provázeny nepříjemnou bolestí, ale
zato jsou prostředkem, jak v takřka nulovém čase překonat vzdálenost mnoha
světelných let jediným skokem.
Že pohonem umožňujícím transice disponuje i POINT OF, bylo objeveno spíše
náhodou. Tehdy se zjistilo, že intervalové pole které je nezbytné pro použití
hvězdného sání působí jako absolutní blokace transicí.
POINT OF má celkem osm palub, hlavní paluba je 4. a 5. a nachází se na ní můstek
zasahující do obou poschodí. Srdcem lodi je Checkmaster - ještě stále
nerozluštěné mystérium a daleko více než jen běžný lodní počítač. Během času
došlo k opakovanému svéhlavému chování Checkmasteru které přiživilo podezření,
že obsahuje biologickou komponentu. Objevily se i takové spekulace, že původní
stavitelé dali POINT OF vlastní vědomí.
Od počátku bylo v prstencové lodi 28 pomocných člunů disponujících hvězdným
sáním a stejnou výzbrojí, jako má mateřská loď. Transiční pohon nemá žádný.
Mateřská loď i pomocné čluny jsou vyrobeny z unitalu, modrofialové slitiny
s bodem tání 143 750°C. Pokud je známo, tak tento nesmírně odolný kov může být
zničen pouze alespoň 210 vteřin dlouhým soustředěným ostřelováním jehlovým
paprskem - potom se ale v unitalu vyvolá nukleární proces, který končí jeho
naprostým zničením.
Později bylo objeveno desetitisíce prstencových lodí, které se zvnějšku podobaly
POINT OF jako vejce vejci. V detailech se ale liší. Největším rozdílem je pak
to, že žádná z nich nemá vlastní Checkmaster.
další informace viz téma MASOL a Lexikon, pojem POINT OF a S-křižníky.
Poznámka k tvaru POINT OF
V textu všech knih má POINT OF tvar čistého prstence (princip fungování pohonu
snad
ani neumožňuje existenci něčeho uvnitř prstence). Hans-Joachim Lührs
který měl na starosti kreslení obálek původní série ale nad prstenec přidal
příčnou výztuhu - měla ukázat prstencovou loď jako dynamickou a současně
naznačit směr letu. Tato příčná výztuha na kresbách už zůstala a na
přání fanoušků se
dostala i na model (toho byla vyrobena omezená série 98mi kusů).
- technické údaje:
- průměr prstence: 180 m
- vnitřní průměr prstence: 110 m
- tloušťka prstence: 35 m
- posádka: minimálně 50 osob, stálá posádka 200 osob
- maximální obsazení: 5'000 osob
- tloušťka unitalového pláště: 0.5 m
- počet Blesků: 28
- POINT OF má 8 palub, přičemž nejspodnější je označována jako paluba 1. V přední části se nachází můstek. Tato část se také označuje jako sever lodi; na jihu je pak strojovna a na východě a západě se nachází zbraňové centrály
- pohon:
- SLE (Sub-Licht-Effekt) - podsvětelný pohon
- hvězdné sání - nadsvětelný pohon. Loď přitom neopustí Einsteinovo
kontinuum (normální vesmír) a je z ní „vidět ven”. Pro jeho fungování je nutné
intervalové pole
- transiční pohon - pohyb pomocí skoků hyperprostorem. Při
rematerializaci je cítit prudká bolest a nevolnost, ale skok přes mnoho
světlených let je proveden prakticky bez časové ztráty. Intervalové pole působí
jeho absolutní blokaci
- výzbroj:
- jehlový paprsek, jehlový oheň - velmi jasný červený paprsek, při bodovém ostřelování
přivede ke zhroucení většinu známých ochranných štítů. Při kontaktu s hmotou způsobí její zničení
- prachový paprsek - velmi jasný olivově zelený paprsek. Rozrušuje
všechny známé anorganické látky na amorfní prach. Na organické látky nijak
neúčinkuje
- modrý paprsek - velmi jasný bleděmodrý paprsek který má na většinu
metabolismů ochromující vliv. Jeho optický projev při nedostatku světla připomíná vysílání morseovy
abecedy, za jasného dne není téměř vidět
- rušička - je umístěna poblíž propusti (východu z lodi) 1 a může být
spuštěna pouze odtamtud. Vyvolává energetické výboje, které ruší jakékoliv
běžné i hypervysílání v okruhu x světelných let
- gringer - zbraň Tajemných řízená přes spojovou centrálu POINT OF.
Vytváří konstantní neutrální rušící pole o průměru 7.2
světelného roku ze kterého senzory a optické přístroje získají pouze silně
zkreslené údaje. Působí v normálním prostoru i hyperprostoru. Systém byl
poprvé nasazen v červnu 2057, když byla POINT OF po návratu Erronu-3 napasena
loděmi Telů. O viditelnost přes pole gringeru se stará bifer efekt. [I/14]
- bifer - prostředek proti rušivému poli gringeru, umožňuje POINT OF dokonalý rozhled a práci senzorů. [I/14]
- hy-kon (zkratka pro hyper-kontinuum) - zbraň Tajemných, která zahalí chráněné předměty do energetického
pole, které přesune do hyperprostoru. Důsledkem je, že se zabije vše živé. Zda se takto
přesunuté objekty opět materializují na jiném místě, není známo.
Modulované pole využívající Hy-kon může být použito pro průchod do jiného univerza.
Hy-kon vyvinuli roku 1004 Margun a Sola a úspěšně ho nasadili jako obranu Hvězdného mostu.
V květnu 2057 odpovídá Ren Dhark za to, že počítače Hvězdného mostu přesunou do hyperprostoru 18'000 lodí Telů.
Hy-kon je pouze na POINT OF a novějších prstencových lodích,
protože starší ho nezvládají kvůli vysoké spotřebě energie. [I/12], [I/13], [II/23]
- Mix 1 až 4
- Mix 1 - energetický paprsek s nadsvětelnou rychlostí. Prvotní účinek je Terrancům neznámý. V spuhře s později vyvinutým Mix 4 ruší vliv parapsychických sil sugestivního typu. Není známo, jestli zasahuje i jiné psí frekvence. [I/13]
- Mix 2 - zbraňový systém, který je k dospozici od cesty s Erronem-3. Směs energetickývh záření, která proniká a oslabuje většinu známých ochranných štítů. Následně použitý jehlový oheň prakticky nenarazí na překážku. Tento jev je velmi viditelný při použití proti stanicím a lodím Graků. [I/13]
- Mix 3 - zbraňový systém, který je k dospozici od cesty s Erronem-3. Jeho účinek není znám. [I/13]
- Mix 4 - zbraňový systém Tajemných vyvinutý kolem roku 1000 našeho letopočtu. Modrostříbrné fluoreskující záření narušující intervalové pole, snižuje tím jeho výkon a chráněné objekty jsou pak málo obolné vůči konvenčnímu ostřelování. Ve spolupráci s Mix 1 ruší parapsychické síly v sugesticní oblasti. [S18], [II/23]
- Checkmaster - centrální počítač (?) POINT OF s prakticky neznámou
kapacitou a schopnostmi. Existují domněnky, že je v něm umístěno i myšlenkové
řízení
- myšlenkové řízení - způsob řízení lodi, který je v POINT OF i
Blescích. Je schopno vlastní iniciativy a jeho přesné naprogramování je neznámé.
Komunikace s ním probíhá pomocí přenosu myšlenek. Tímto způsobem je možné
ovládat většinu zařízení Tajemných
- intervalové pole - umělé minikontinuum vytvářené kolem POINT OF a
Blesků. Umožňuje takto chráněné lodi proniknout pevnou hmotou a zajišťuje skoro
dokonalou ochranu před většinou známých zbraní. POINT OF má dvojité intervalové
pole, Blesky pouze jednoduché
- Blesk - dvoumístný válcovitý pomocný člun POINT OF (na palubě jich je
28). Je 3 m dlouhý, průměr 1.2 m a je vyrobený z unitalu. V případě přistání na
planetě vysune šest teleskopických nohou. Posádka sedí k sobě zády. Pod stropem
je umístěna holografická projekce, která zprostředkovává spojení s vnějším
světem. Pro její použití je ale třeba zaklonit hlavu, což je po nějaké době
dosti nepohodlné. Jako pohon slouží SLE a hvězdné sání, intervalové pole je
pouze jednoduché. Výzbroj se skládá z jehlového, prachového a modrého paprsku
Schema POINT OF (po kliknutí na obrázek se otevře jeho větší verze (má 860 kB). Jedná se o plakát formátu A2 (59.4 x 42.0 cm), který vyšel jako příloha prvního dílu cyklu Bitwar)
- můstek, rozměry 25×25 m, výška 8 m. Nachází se na palubě 4 a zasahuje až do paluby 5. Obvod je lemován galerií, takže je přístupný z obou těchto palub. Během letu můstku dominuje holografická obrazová koule, která zobrazuje všechna letová, logistická a taktická data
- obvodová galerie na palubě 5 s vedlejšími prostory, samostatnými kajutami a prostory pro velení lodi a důstojníky
- dvě velké chladicí komory pro potraviny na palubě 6
- kajuty posádky, laboratoře a lékařská stanice na palubě 5
- jídelna posádky a místnost pro porady
- emitor intervalového pole - místnost D-76 přímo pod můstkem
- jeden z celkem 6ti stabilizátorů, které udržují loď ve »vodorovné« poloze i při extrémních změnách kurzu
- zdroj umělé gravitace
- několik z celkem 45ti paprskových antén (emitorů) rozmístěných po povrchu celé lodi
- kulovitá nádrž zásobující loď potřebným množstvím energie (celkem jich je 23, každá má v průměru necelé 2 m; viz také bod 16). Vpravo jsou pak agregáty a generátory intervalového pole
- biologická úpravna pitné vody, vzácných plynů a částic lodní atmosféry
- zbraňová centrála západ. Odsud mohou být řízeny veškeré zbraňové systémy
- hangáry pro celkem 28 Blesků (dvoumístné čluny o délce 3 m s šesti teleskopickými pavoukovitými nohami)
- energetický rozdělovač, užitná zátěž a zásobovací nádrže
- celou lodí vedoucí chodby pro posádku a zásobování. Prochází všemi základními oblastmi lodě jako jsou hangáry, skladovací prostory, kajuty a podobně. Vlevo jsou pak měniče pro projektory pohonného okruhu
- kulovitá nádrž zásobující loď potřebným množstvím energie, tato je určena specielně pro pohon (celkem jich je 23, každá má v průměru necelé 2 m; viz také bod 10)
- kombinace agregátů pro SLE, hvězdné sání a transiční pohon
- subagregáty pohonného systému - měniče energie a systémy zásobující obvodové projektory SLE na vnitřní straně prstence
- energetické zásobníky a pomocné zásobníky pro všechny typy zařízení
- zdroje antigravitace rozložené prstencovitě po celé lodi. Antigravitace redukuje fyzikální hmotnost lodi a zbavuje jí tak tíže. Zefektivňuje startovací a přistávací manévr a šetrně potlačuje planetární gravitaci
- systémy udžující životní prostředí lodi, klimatizace a oběh základních zařízení, kontrola teploty
- bezspárový 0.5 m silný plášť z unitalu. Vysoce komprimovaná molekulární stroktura, bod tání 143'750°C, měrná hmotnost 28.45 kg
- projektory hvězdného sání. Vzniká zde také SLE, který loď urychlí až na hranici rychlosti světla. Projektory vytváří výše uvedený pohonný okruh
původní text napsal Oliver Johanndrees
podklady:
http://www.ren-dhark.de/classic/thema/point-of.htm
http://www.ren-dhark.de/background/modell.htm
http://www.point-of.com/html/ringraumer-_technik.html
Lexikon (Ren Dhark Spezial 5)
kniha Großangriff auf Grah (cyklus Bitvar, díl 1.)