Sponzorované odkazy:
Řešení rovnic (mód EQUA)
4-1 Soustavy lineárních rovnic
Soustava n lineárních rovnic o n neznámých. Řešit lze
rovnice o 2 až 30-ti neznámých
- V hlavním menu zvol mód EQUA
- Zvol režim SIML a zadej počet neznámých (2 až 30). Pokud chceš zadat
soustavu s více jak 6-ti neznámými, stiskni [F6] (n) a zadej počet neznámých
- Postupně zadej koeficienty
Kurzor na displeji je na pozici na které právě zadáváš koeficient. Po
zadání koeficientu (stisknutí [EXE]) se kurzor posune na další pozici
(zleva doprava a poté shora dolů)
Jako koeficienty lze též zadat zlomky, komplexní čísla a hodnoty proměnných
Stisknutím [ESC] lze zrušit zadávanou hodnotu a na místě koeficientu se
objeví hodnota původní. Stisknutím [EXE] zadávanou hodnotu potvrdíš
Hodnotu která již byla zadána lze změnit tak, že se na požadovanou
pozici přesune kurzor a hodnota se přepíše, nebo ji lze upravit stiskem
[F1] (EDIT)
Stiskem [F3] (CLR) se všechny koeficienty vynulují
- Stiskem klávesy [F6] (SOLV) dojde k vyřešení soustavy
Poznámka:
- vnitřní výpočty probíhají s 15-ti místnou mantisou. Výsledek je
zobrazen s 10-ti místnou mantisou a 2 místným exponentem
- soustava lineárních rovnic je řešena pomocí inverzní matice
koeficientů soustavy. Přesnost řešení je omezená, pokud se determinant této
matice blíží k nule
- pokud není nalezeno žádné řešení, oznámí kalkulačka chybu
- po ukončení výpočtu můžeš po stisknutí [F1] (REPT) změnit hodnoty
koeficientů a znovu spustit výpočet
4-2 Kořeny polynomu
Řešení polynomů 2 až 30-tého stupně
- V hlavním menu zvol mód EQUA
- Zvol režim POLY a zadej stupeň polynomu (2 až 30)
Pokud chceš řešit polynom více jak 3-tího stupně, stiskni [F3] (n) a zadej
stupeň polynomu
- Postupně zadej koeficienty
Kurzor na displeji je na pozici na které právě zadáváš koeficient. Po
zadání koeficientu (stisknutí [EXE]) se kurzor posune na další pozici
(zleva doprava a - b - c - ...)
Jako koeficienty lze též zadat zlomky, komplexní čísla a hodnoty proměnných
Stisknutím [ESC] lze zrušit zadávanou hodnotu a na místě koeficientu se
objeví hodnota původní. Stisknutím [EXE] zadávanou hodnotu potvrdíš
Hodnotu která již byla zadána lze změnit tak, že se na požadovanou
pozici přesune kurzor a hodnota se přepíše, nebo ji lze upravit stiskem
[F1] (EDIT)
Stiskem [F3] (CLR) se všechny koeficienty vynulují
- Stiskem klávesy [F6] (SOLV) dojde k určení kořenů polynomu
Příklad:
najdi kořeny kvadratické rovnice
x3 - 2
x2
+
x + 2 = 0
- zvol režim POLY
- zadej stupeň polynomu (3)
- zadej jednotlivé koeficienty
- stiskni [F6] (SOLV)
Poznámka:
- v případě vícenásobného kořene vypadá zápis výsledné hodnoty
takto:
- v případě řešení v oboru komplexních čísel vypadá zápis výsledné
hodnoty takto:
- stiskem [ESC] nebo [F1] (REPT) se vrátíš do bodu 3 kde můžeš změnit jednotlivé koeficienty
Poznámka:
- vnitřní výpočty probíhají s 15-ti místnou mantisou. Výsledek je
zobrazen s 10-ti místnou mantisou a 2 místným exponentem
- řešení rovnic třetího a vyššího stupně může trvat poměrně
dlouhou dobu
- pokud není nalezeno žádné řešení, oznámí kalkulačka chybu
- po ukončení výpočtu můžeš po stisknutí [F1] (REPT) změnit hodnoty
koeficientů a znovu spustit výpočet
4-3 Řešitel
Tento režim umožňuje nalézt hodnotu libovolné proměnné zadané rovnice
- V hlavním menu zvol mód EQUA
- Zvol režim SOLV a zapiš rovnici tak, jak se píše. Pokud v rovnici nenapíšeš
symbol rovnosti (=), kalkulačka předpokládá, že zadaný výraz je rovnice
vlevo od rovnítka a položí jí rovnou nule
Pokud zadáš více jak jeden symbol rovnosti, objeví se chybové hlášení
Po stisknutí [F1] (RCL) můžeš načíst rovnici uloženou v paměti grafů
(najeď na rovnici a stiskni [EXE], případně [ESC] pro opuštění)
- V tabulce proměnných která se objeví po zadání rovnice zadej hodnoty
jednotlivých proměnných (proměnné se načítají a ukládají do paměti
A až Z a r a q) a horní a dolní mez intervalu, v jehož mezích se hodnota
proměnné může měnit (implicitně je nastaveno -999 až 999
což je výpočetní rozsah kalkulačky). pokud se řešení nachází mimo
zadaný interval, objeví se chybové hlášení
- Označ proměnnou pro níž chceš nalézt řešení (najeď na ní
kurzorem) a stiskni [F6] (SOLV)
„Lft” a „Rgt” označují nalezená řešení při začátku řešení
zleva a zprava
Řešení se hledá za pomoci Newtonovy metody. Hodnoty „Lft” a „Rgt”
se zobrazují pouze pro potvrzení, jelikož Newtonova metoda umí nalézt
pouze reálná řešení. Konečný rozdíl mezi „Lft” a „Rgt” se musí
blížit nule. Pokud řešení dostatečně nekonverguje, kalkulačka se zeptá,
má li pokračovat ve výpočtu
Příklad:
Předmět vržený do vzduchu s počáteční rychlosti V dosáhne za čas T výšky
H. Pomocí vzorce H = VT - (1
2)GT
2
nalezni počáteční rychlost V za podmínek H = 14 m, T = 2 sec a gravitační
zrychlení G = 9.8 m/s
2
- zvol režim SOLV
- zapiš rovnici
- stiskni [EXE]
- zadej hodnoty proměnných a mezí a označ proměnnou, jejíž hodnotu chceš
určit
- stiskni [F6] (SOLV)
- stiskem [ESC] nebo [F1] (REPT) se vrátíš do bodu 4 kde můžeš změnit
jednotlivé koeficienty
4-4 Co dělat v případě chyby
Chyba během zápisu hodnoty koeficientu
Chybu odstraň stiskem klávesy [ESC] čímž se do proměnné nastaví hodnota, která byla platná před zadáním chybného údaje
Pokus se znovu zadat novou hodnotu
Chyba během výpočtu
Stisknutím klávesy [ESC] odstraníš hlášení o chybě a zobrazíš koeficienty. Po úpravě hodnot koeficientů zopakuj výpočet
Vymazání pamětí rovnic
- Vstup do režimu řešení rovnic (SIML nebo POLY) a zvol funkční klávesu pro jednu z variant:
- v případě režimu SIML použij numerických kláves k určení počtu neznámých
- v případě režimu POLY použij numerických kláves k určení stupně polynomu
- v případě režimu SIML postup ke kroku 2
- Stiskni [F2] (Del.A)
- Pomoci [EXE] (Ano) smažeš použité paměti rovnic nebo stiskem [ESC] (Ne) operaci zrušíš